Mosty v havarijním stavu jsou pod dozorem statiků a provoz je omezen
Opravy stojí kraje ročně desítky milionů korun. Jenže peníze chybějí.
Povodně poškodily na severu Čech na čtyřicet mostů. Více než dvě stě jich bylo ve špatném stavu již před velkou vodou. Kraje se je sice snaží opravovat, ale chybějí jim peníze. Na některé mosty nesmějí těžká nákladní auta. “Rekonstrukce jednoho mostu se pohybuje od tří do deseti milionů korun. U delších mostů může jít i o desítky milionů,” uvedl František Janačík z krajského úřadu v Ústí nad Labem. Podle něj jenom loni Ústecký kraj investoval do oprav mostů 65 milionů korun. “Na opravy komunikací jsme si vzali úvěr ve výši 750 milionů korun,” uvedl Petr Skokan, hejtman Libereckého kraje.
Mosty v havarijním stavu jsou pod dozorem statiků. Pokud má most poškozenou nosnou konstrukci, nesmějí přes něj nákladní auta. Podle odborníků mosty nejvíce poškozují takzvané mrazivé cykly. Voda zateče do spár mostu, zamrzne tam a poškodí ho. Z mostů pak opadává beton.
Na severu Čech je téměř dva tisíce mostů. Z nich je jenom na území Ústeckého kraje závadných asi sto padesát. V Libereckém kraji je ve špatném stavu 35 % mostů. Více než tři sta severočeských mostů je třeba opravit. Ústecký kraj na to bude během pěti let potřebovat přibližně půl miliardy korun. Liberecký kraj použije peníze z úvěru.
Jarní povodně na severu Čech poškodily přes dvě stě kilometrů silnic a více než deset kilometrů železnic. “Se železničními mosty nemáme problém,” tvrdí mluvčí Českých drah Aleš Ondrůj. “Průběžně je sledujeme, aby byly bezpečné. Kdyby byly v havarijním stavu, nejezdilo by se přes ně,” dodává mluvčí.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz