Po čtyřech dnech totálního dopravního kolapsu v Ústeckém kraji konečně včera po 18. hodině přijel na zdejší nádraží opět pravidelný linkový autobus. Linka Rýdeč-Ústí, příjezd v 18.10.
Krize začala tím, že Dopravní podnik Ústeckého kraje kvůli finančnímu sporu s krajským úřadem přestal obsluhovat na 2700 spojů a lidé se dostávali do práce či k lékaři často krkolomným způsobem.
Přestože původně podle slibů krajského úřadu měla převzít dopravu v kraji nová společnost -ČSAD Česká Lípa, která vyhrála na jaře výběrové řízení, linky od včerejška zabezpečuje opět Dopravní podnik Ústeckého kraje (DPÚK). Českolipský dopravce si ani nepřevzal licence.
Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc (ODS) v pátek novinářům řekl, že dosavadní dopravce změnil názor pod tlakem veřejného mínění a jednotného postoje dalších krajů. “DPÚK má od kraje přislíbeny úhrady za ještě v pondělí platných podmínek včetně záloh ve výši 80 procent nákladů. Doufám, že dohoda bude platit a nic se během pár dní nezmění. Na rozdíl od DPÚK ale tvrdím, že mu nedlužíme ani korunu,” řekl Šulc.
Hejtman dodal, že kraj nabídl firmě smlouvu do konce roku za původních podmínek, ale společnost návrh odmítla. “Požadují smlouvu do konce doby platnosti licencí, tedy do roku 2011, a navíc i proplacení hypotetických dluhů v řádech stamiliónů korun. O nich však rozhodne soud, pro kraj je návrh podniku naprosto neakceptovatelný,” uvedl Šulc.
Ústecký dopravce, který se ve své kauze odvolal i k Ústavnímu soudu, je přesvědčen o své pravdě. “DPÚK deklaruje, že v tuto chvíli nemá cenu řešit sporné věci, nechť o nich rozhodnou soudy,” uklidňoval včera situaci jeho mluvčí Marek Ženkl.
Lidé si oddechli
Lidé cestující z práce do vesniček nad krajskou metropolí neskrývali na ústeckém nádraží své nadšení. Dvacetiletý mladík se sportovní brašnou přes rameno Právu řekl, že se již nemusí stresovat, jak se bude dopravovat příští týden do svého nového zaměstnání. Důchodkyně, která každý pátek pravidelně jezdí za dcerou do vísky na rozhraní ústeckého a litoměřického okresu, si rovněž oddechla. “Už nebudu muset čekat, až mě někdo sveze. I když musím říci, že v takové složité situaci, která nastala, se našlo hodně dobrých lidí,” dodala. Robustní řidič zánovní karosy doplnil, že by byl stejně jako jeho kolegové rád, aby se obdobná situace již neopakovala a on měl klid pro svoji práci.
K dohodě mezi krajem a dopravcem došlo včera po 13. hodině. Ještě ráno měl kraj pro čtyřicet tisíc obyvatel Ústeckého kraje jen několik desítek spojů, které zajistil u malých soukromých dopravců. Většina Severočechů se tak musela o dopravu postarat již čtvrtý den sama. Zbylých více než dva tisíce spojů DPÚK totiž znovu nevyjelo.
Podle hejtmana kraj ještě před tím, než se znovu v pátek dohodl s DPÚK, zajistil několik linek u dopravců, kteří nabídli své služby. “Pokud by tedy DPÚK v pondělí 7. srpna stále nevyjel, měli jsme zajištěno 70 procent spojů pro devadesát procent obyvatel Ústeckého kraje,” tvrdil Šulc.
Varovný signál?
Hejtman Libereckého kraje Petr Skokan (ODS) v pátek novinářům na ústeckém krajském úřadu řekl, že financování veřejné hromadné dopravy komplikují nedostatky v legislativě. “Ministerstvo dopravy by proto mělo zákon upřesnit. Pravidla pro úhradu prokazatelné ztráty z poskytování veřejné služby dopravní dostupnosti nahrávají dopravcům a krajské samosprávy staví do svízelné situace. Precedent DPÚK vnímáme jako varovný signál, který by měl vést ke změně těchto pravidel,” přečetl stanovisko všech krajů Skokan.
Spory mezi DPÚK a Ústeckým krajem se vyhrotily letos, kdy dopravce požadoval uhrazení ztráty 315 miliónů korun za veřejnou dopravu. Loni dostal od kraje 180 miliónů korun.
Poskytl prý ale kraji služby za 254 miliónů korun. Podle Šulce bylo toto meziroční navýšení pro kraj nepřípustné. Samospráva proto k 1. květnu vypověděla DPÚK smlouvu a vypsala koncesní řízení na nového dopravce.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz