Nevoli vyvolalo uzavření silnice k přechodu na Cínovci a odklonění kamiónů do Rumburka
Bouři nevole vyvolalo uzavření silnice I/8 k hraničnímu přechodu na Cínovci a odklonění kamiónů přes Liberecký kraj k hraničnímu přechodu v Rumburku. Denně tak přes tranzitní křižovatku ve Svoru projede zhruba o tisícovku těžkých kamiónů více než v březnu, kdy přestaly přes Cínovec nákladní vozy jezdit.
Jak novinářům na tiskové konferenci řekl hejtman Libereckého kraje Petr Skokan (ODS), vyzval už dopisem ministra dopravy Milana Šimonovského (KDU-ČSL), aby stát kraji přispěl na bezpečnostní opatření související s pohybem kamiónů na přetížených silnicích, a upozornil ho na neúnosnost situace. “Chceme získat alespoň deset miliónů korun,” uvedl Skokan s tím, že se kvůli tomu po Velikonocích sejde s ministrem. Prostředky chce získat hlavně na vybudování přechodů pro chodce se semafory a s ostrůvky, kolem nichž kamióny musí zpomalit.
Provoz od března zhoustl především na Českolipsku. Tamní silnici I/9 přes Svor totiž začala od 15. března využívat vozidla nad 12 tun, která nesmějí jezdit z Německa do Česka přes hraniční přechod Cínovec. “Přes Svor projede denně přibližně 2500 kamiónů. Míří pak většinou na Liberec nebo na Českou Lípu. Obáváme se, aby nepřibylo nehod a aby hustá nákladní doprava neomezila cestovní ruch,” pokračoval Skokan.
Nejhůř je na tom Svor
Jak Právu řekla starostka Svoru Jaroslava Petrboková (nez.), napočítali vlastním sčítáním dříve 5800 všech vozidel v obou směrech za 24 hodin. “Od března se to zvýšilo o 1000 až 1200 kamiónů za 24 hodin v jednom směru. Hluk je naprosto neúnosný, proudí tu jeden kamión za druhým a za nimi pak kolony osobních aut, které je nemohou předjet. Lidé jsou zoufalí, protože i v noci je tu neúměrný hluk z hustého provozu,”vylíčila Petrboková. Řekla rovněž, že se chce obrátit na hygieniky, aby do obce s 650 obyvateli přijeli změřit hluk a prašnost. Podle odhadů radnice totiž městečkem projede denně až 7300 vozidel a z toho je 2800 kamiónů. Jak navíc starostka podotkla, chce obec především peníze na vybudování bezpečnostních prvků, které by přispěly k vyšší bezpečnosti místních. “Jednali jsme o tom už s Ředitelstvím silnic a dálnic a s náměstkem ministra dopravy, takže věříme, že se situací budou zabývat,” zmínila starostka.
Liberec nebyl vůbec informován
Podle hejtmana je smutným faktem i to, že o přípravě objížďky ani o chystané uzavírce silnice nebyl Liberecký kraj ministerstvem dopravy vůbec informován. “Ministerstvo komunikovalo pouze s Ústeckým krajem. V Praze nejspíš nikomu nedošlo, že nejpostiženější lokalitou bude po dobu uzavírky právě Liberecký kraj. Za naprosto nepřijatelné považuji, že jsme se o plánované objízdné trase přes Českolipsko dozvěděli den předem z večerních zpráv,” upozornil hejtman.
Za problematický považuje také transport nebezpečného nákladu. “Dodnes mám v živé paměti, kolik starostí nadělal havarovaný kamión s kyanidem anebo nedávná nehoda nákladního vozu se střelným prachem. Domnívám se proto, že by dopravci přepravující nebezpečné náklady měli mít ze zákona přinejmenším oznamovací povinnost, aby obce, města či kraje byly na případné nebezpečí alespoň připraveny,” uzavřel Skokan.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz