Těžko byste v Libereckém kraji hledali jinou silnici s tolika negativními prvenstvími. Je nejvíce nebezpečná, nejvíce vytížená, v dopravní špičce obtížně průjezdná. Taková je silnice první třídy číslo devět spojující Nový Bor a Českou Lípu.
Na konci srpna před dvěma lety tu došlo k čelní srážce favoritu a felicie. V autech sedělo dohromady šest lidí, pět z nich ale zemřelo. Na místě zůstali tři mrtví, další dva lidé (jednou z nich byla i čtrnáctiletá dívka) zemřeli v nemocnici.
“Řidič felicie, který cestoval sám a jel směrem od Nového Boru, náhle vjel do protisměru a srazil se s favoritem, ve kterém bylo pět lidí. Proč řidič felicie náhle uhnul, nevíme, nehodu totiž nepřežil,” popsal tehdy nehodu operační důstojník policie v České Lípě. U silnice v obci Pihel dnes stojí pět křížů.
Obětí je i dvouletá holčička
Jen o několik kilometrů dál směrem k Novému Boru – u osady Chotovice – zemřeli vloni v prosinci další dva muži. Proč jejich auto najednou sjelo ze silnice, se jejich příbuzní už asi nikdy nedozví. Obětí nebezpečné komunikace je i dvouletá holčička, která zemřela v pražské nemocnici v Motole poté, co se vážně zranila v autě, kterým její starší bratr naboural u České Lípy do jiného vozu. Nebezpečné silnici navíc letos výrazně ublížilo i to, že se tudy vrací do vnitrozemí kamiony přijíždějící od státních hranic. Ty totiž kvůli částečnému uzavření hraničního přechodu Cínovec jezdí přes Rumburk a dále do vnitrozemí přes Českou Lípu.
I díky tomu je silnice v dopravní špičce velmi špatně průjezdná. Podél silnice po trase z Nového Boru do České Lípy je navíc několik vedlejších silnic či vyhlášená restaurace Zlatý buřt, na které řidiči často odbočují. I to bývá často příčinou dopravních nehod.
Právě kvůli tragickým nehodám a proto, že silnice číslo devět prochází přímo městem, důrazně prosazovala Česká Lípa už dříve vybudování obchvatu města. “Když na stávající silnici doslova umírají lidé, je obchvat skutečně nutný,” opakovaně podporoval výstavbu obchvatu i dnešní hejtman Petr Skokan.
Dopravu na silnici číslo devět přímo v České Lípě navíc letos zkomplikovalo i otevření další světelné křižovatky u nového nákupního centra Interspar. “Je to strašné. Nechápu, kdo to na tak vytížené silnici vymyslel a povolil,” rozčiloval se například Josef Gut, primář českolipské nemocnice, který z Nového Boru do České Lípy denně dojíždí.
Po intervenci českolipské radnice se díky sladění semaforů na dvou nejdůležitějších křižovatkách situace částečně zlepšila.
Silnice číslo devět není nebezpečné jen z Nového Boru do České Lípy. K vážným nehodám často dochází i na úseku Česká Lípa – Jestřebí. Tady se od silnice číslo devět rozděluje: “devítka” pokračuje přes Dubou na Mělník a Prahu, “třicetosmička” vede na Doksy a Mladou Boleslav. Obě tyto trasy zažily už mnoho tragédií.
“Silnice na Mladou Boleslav je proslulá svými kopci a sjezdy, takže není vidět za horizont. U Dubé zase nezkušení řidiči často havarují v tamních vyhlášených zatáčkách, kterými se často řítí i motorkáři,” řekl Václav Paroulek z České Lípy.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz