V říjnu letošního roku by se měla kolaudovat první část etapy křižovatky Sosnová. Ještě loni ministerstvo výstavbu zastavilo, ministr Vít Báta však nakonec pod tíhou argumentů změnil názor.
Se zadostiučiněním přivítali zástupci obcí i stavebních firem rozhodnutí ministerstva dopravy pokračovat ve stavbě mimoúrovňové křižovatky s označením I/9 Sosnová.
Dokonce je již známý termín kolaudace první etapy stavby za 660 milionů: říjen 2011. “Znamená to dokončení hrubé stavby mostního objektu, ochrany nosné konstrukce mostu proti klimatickým vlivům a jeho obousměrné zprovoznění ve směru k ulici Litoměřická,” informoval Jan Stach, vedoucí úseku výstavby ze správy Liberec.
Stavbu jsem musel povolit, Skokan mi klečel na páteři
“Je to vítězství rozumu a mého nátlaku na ministra dopravy,” řekl s nadsázkou poslanec Parlamentu ČR za Českolipsko a bývalý starosta České Lípy Petr Skokan.
Narážel tím na skutečnost, že k dokončení tohoto úseku stavby chybělo přibližně 140 milionů korun, přičemž na její zakonzervování, jak to původně navrhoval ministr vnitra Bárta, by bylo potřeba 80 milionů. Stavba již v tu dobu byla z 85 % hotová.
“S panem ministrem jsem měl jednání před koncem roku. Poté, co jsem ho zahrnul argumenty, proč by se mělo ve stavbě pokračovat, slíbil, že se obchvat letos dokončí po Litoměřickou ulici a příští rok se bude pokračovat podle původního plánu. Argumentoval jsem překračovanými normami hluku i emisí, přetíženou původní silnicí, po níž jezdí denně šestnáct tisíc aut, nebo silnicí smrti, což je úsek mezi Českou Lípou a Pihelem,” popsal své jednání s ministrem poslanec Skokan.
O tom, že zřejmě mluví pravdu, svědčí pozdější vyjádření Víta Bárty, který se nechal slyšet, že po zápase s panem poslancem Skokanem, který mu klečel na páteři, musel jeho argumenty uznat a pokračování stavby povolit.
Z vývoje kolem obchvatu České Lípy má radost i starostka Sosnové Jindřiška Halasníková: “My jsme protestovali hlavně proto, že kdyby zůstala stavba zakonzervovaná, tak jak bylo loni plánováno, zvýšila by se nám v obci neúměrně hladina hluku. Nestavěly by se protihlukové zdi, které mají nahradit stavbaři vykácený les. Ten tvořil jakousi přirozenou ochranu proti rámusu ze silnice, po níž denně projíždějí tisíce aut. Dostavba tohoto úseku má pro nás další výhody, i když samotné dopravy v obci se přímo nedotkne. Budeme mít nové autobusové zastávky a osvětlení některých cest do obce,” přiblížila starostka Sosnové.
O obchvatu České Lípy, jejíž jednou stavbou je mimoúrovňová křižovatka u Sosnové, se začalo po Novém roce mluvit v souvislosti s tím, že některé stavební firmy nabídly ministrovi dopravy Bártovi to, že by dostavěly některé pozastavené silniční stavby za své. Křižovatku u Sosnové se nabídla takto dokončit Skanska.