Jednim ze zakladnich principu politiky ochrany spotrebitele EU je uznani spotrebitelu jako rovnopravnych a odpovednych ucastniku obchodu na vnitrnim trhu, kterym ma byt umozneno cinit informovana rozhodnuti ohledne nakupu zbozi a sluzeb. Jejich zajmy jsou chraneny zejmena s ohledem na zvysujici se komplexitu trhu, na kterych operuji. Spotrebitelum ma byt umozneno vyhledavat nejvyhodnejsi obchody po cele Evrope a tim podporovat kvalitu hospodarske souteze v ramci Unie.
Ochrana spotřebitele v EU a v ČR
Evropská komise, s cílem seznámit občany s jejich spotřebitelskými právy, zveřejnila “Deset základních pravidel” ochrany spotřebitele v Evropské unii:
1. Nakupujte co chcete, kde chcete
2. Pokud je zboží vadné, vraťte ho
3. Vysoké standardy v oblasti bezpečnosti potravin
4. Informujte se o tom, co jíte
5. Smlouvy musí být vůči zákazníkům férové
6. Spotřebitelé mohou někdy měnit svá rozhodnutí
7. Možnost jednoduššího porovnání cen
8. Spotřebitelé nemají dostávat zavádějící informace
9. Ochrana spotřebitele během dovolené
10. Účinné urovnávání přeshraničních sporů