Hejtman Libereckého kraje Petr Skokan pracoval i mezi vánočními svátky, schůzku s Krajskými novinami si naplánoval na 28. prosinec. Sešli jsme se na Českolipsku a hovořili o problémech krajů se silnicemi, nevyřešených pozemcích pod nimi, ale také o mistrovství světa v klasickém lyžování, které je na rok 2009 naplánováno do Liberce. “Je jen pár měst na světě, kde nasednete na tramvaj, vezmete sjezdovky nebo běžky a městskou hromadnou dopravou se dostanete na svah nebo na běžkařskou trasu. Liberec tohle umožňuje.”
Tématem Krajských novin jsou problémy krajů s pozemky pod silnicemi II. a III. třídy. Jak vnímáte situaci, kdy stát převedl na kraje silnice, ale otázka pozemků zůstala nevyřešena?
Jako záležitost, kterou jsme nezavinili a nemáme prostředky na to, abychom se jí mohli důkladně zabývat, vykoupit pozemky. Dodnes nechápu, jak se to mohlo stát, jak mohl stát postavit silnici, po letech ji na nás převést a nevyřešit vlastnictví půdy. Víte, co je problém krajů? Že na nás stát cosi převede zákonem a my proti tomu nemáme obrany.
Jaké vidíte východisko z komplikované situace?
Jediným východiskem je, aby stát, který má z dopravy obrovské příjmy, přehodnotil své priority a podílel se na výkupu. Stát má z dopravy obrovskou sumu peněz, a to nejen z výběru silniční daně. Už když si jdete koupit auto, zaplatíte vysoké DPH, daň platíte z každého litru benzínu nebo nafty. Je to spousta poplatků, které stát z dopravy získá. Kam ty peníze posílá? Do dopravy je zpět v plné míře rozhodně neinvestuje a nám nedovolí, abychom měli vlastní zdroje.
Ze všech 14 krajů má Liberecký kraj nejnižší odhady na výkup pozemků pod krajskými silnicemi. Jedná se o částku ve výši 45 milionů korun, oproti tomu vedlejší Ústecký hovoří o miliardě. Proč? Byla tady otázka výkupů řešena už dříve?
Máme nejmenší kilometrický počet silnic II. a III. třídy v rámci krajů. Jsme malý kraj, po Karlovarském druhý nejmenší. Navíc jsme skoro v celém svém území patřili do Sudet, takže nemáme moc restituentů.
Už jste se pustili do výkupů?
Začali jsme s nimi v roce 2002 jako jeden z prvních krajů České republiky.
Z vlastních peněz?
Nic jiného nám nezbylo, museli jsme použít vlastní finanční prostředky.
Jak byste zhodnotil stav krajských silnic? Ročně do nich investujete okolo sta milionů korun.
Máme minimální financování od státu, za stávajících podmínek nemůžeme dosáhnout toho, aby se stav silnic nezhoršoval. Snažíme se silnice opravovat, ale životnost oprav je jen šest až osm let, nemůžeme zastavit neustálé zhoršování kvality našich pozemních komunikací. Teď nám navíc jejich stav naruší existence elektronického mýtného, když stát povolil výstavbu mýtných bran… Satelitní systém by umožňoval sledovat konkrétní vozidla, města a obce by podle toho mohly regulovat dopravu. Nejtěžší doprava bude vyhnaná mimo státní silnice. Jsem si jist, že se najdou dopravci, kteří nebudou chtít platit a začnou využívat našich dvojek a trojek.
Kolik miliard korun by kraj potřeboval na kompletní rekonstrukci krajských silnic?
Přibližně deset miliard korun. Z toho pět miliard na samotné silnice, zbývající částku na objekty, jako jsou mosty a podobně. To jsou hrozná čísla, když si uvědomíme, že jsme schopni proinvestovat ročně jen okolo sta milionů… Tak jsme si vzali úvěr ve výši tři čtvrtě miliardy korun, abychom zhoršování aspoň na čas zastavili. Je to jen dočasné řešení, pro nás ovšem jediné možné.
Jak se kraji zatím dařilo čerpat peníze z evropských fondů?
Dobře, podařilo se nám letos (rok 2006 – pozn. red.) načerpat o deset milionů víc než jsme měli naplánováno. Disponujeme dostatkem projektů, na které jsme schopni získat peníze z Evropské unie.
Liberecký kraj si nechal zpracovat seznam projektových záměrů, obsahující bezmála 2000 položek, které hodlá v příštích 7 letech realizovat. Jaké největší akce chcete těmito financemi zajistit?
Nejsou to jen položky, které bude realizovat kraj, jedná se také o investiční akce plánované městy, obcemi, ale také soukromými subjekty.
Můžete být konkrétní? O jaké akce se bude jednat?
Máme několik stěžejních projektů, mezi které patří například vybudování Centra vzdělanosti Libereckého kraje. Celoživotní vzdělávání je záležitost, které se chceme věnovat, máme kvalitní síť středních škol, o které se náš projekt opírá. Rok od roku se mění požadavky zaměstnavatelů a my jim chceme vycházet vstříc, chceme nabídnout kvalifikované pracovní síly, které si doplňují vzdělání. Lidé tak mohou najít lepší uplatnění a navíc pochopí, že studium nemusí skončit maturitou, že mají otevřené dveře k dalšímu sebevzdělávání.
Co jsou další záležitosti, na které vám přispěje Unie?
Jedná se především o vybudování integrovaného dopravního systému v kraji – REGIOTRAM NISA. Přináší zavedení systému pro provozování moderní veřejné dopravy v regionu, založené na páteřní síti kolejové dopravy. Charakteristickým rysem projektu je propojení železniční a tramvajové infrastruktury a prostřednictvím provozu Tram Train vozidel zavedení smíšeného provozu na železničních tratích a tím dosažení bezpřestupového dopravního spojení mezi příměstskými oblastmi a centry spádových regionů. To přispěje i k dalšímu rozvoji cestovního ruchu.
Jen Libereckému kraji je ze strukturálních fondů určeno šest miliard korun, dokážete je využít?
Dostaneme asi osm set padesát milionů ročně, tedy necelou částku, o které hovoříte. Samozřejmě, záleží na úspěšnosti projektů a nedokážu teď odhadnout, co všechno se nám podaří prosadit.
Liberecký kraj investuje nemalé peníze do své vlastní propagace, na která místa lákáte turisty především?
Máme tady troje hory, Lužické, Jizerské a částečně i Krkonoše. Hlavně tam míří turisté. Dalšími turisticky lákavými oblastmi jsou ale také Český ráj či Máchův kraj.
Dokážete jim nabídnout dostatek kvalitních lůžek?
Přestože jsme druhý nejmenší kraj, máme třetí největší počet ubytovacích zařízení. Ale je v tom malý háček, nedokážeme návštěvníkům nabídnout ubytování v takové kvalitě, jakou požadují, nemáme dostatek ubytovacích prostor pro náročnější klientelu. Požadavky rostou a konkurence je veliká. Zatím k nám lidé jezdí, protože ví, jak je u nás krásně. Jednou z priorit pro příští roky proto máme zlepšení úrovně ubytovacích zařízení. Ono se nám to pěkně propojí – investujeme do dopravní infrastruktury, aby se k nám lidem dobře jezdilo, a budeme investovat do ubytovacího zařízení, aby se jim tady dobře trávil čas.
Jaký typ turistiky tedy kraj nejvíc podporuje?
Jak jsem už naznačil, lákáme především na hory.
Je vaším cíleným turistou lyžař?
Nejen ten, hory jsou využívány i přes léto, zaměřujeme se na lidi, které baví horská turistika. Ať už v zimě na lyžích nebo v létě s batohem na zádech. Na zimní sporty jsme perfektně vybaveni, proto se tady v roce 2009 bude konat mistrovství světa v klasickém lyžování. Bude v Liberci, který za velmi těžkých podmínek získal možnost tyto hry hostit.
Proč právě Liberec?
Má pro to výborné předpoklady. Je jen pár měst na světě, kde nasednete na tramvaj, vezmete sjezdovky nebo běžky a městskou hromadnou dopravou se dostanete na svah nebo na běžkařskou trasu. Liberec tohle umožňuje.
Mediální obraz Libereckého kraje je poměrně čistý – Ústecký má autobusy, Královéhradecký Libčany, Moravskoslezský problémy s Hyundai – čím to je? Proč se vaše hejtmanství neobjevuje na titulních stránkách novin?
Nemáme problémy, které jste zmínil. Dopravní obslužnost máme dobře zajištěnou, rozprostřenou mezi osm dopravců. Skládky u nás samozřejmě najdete, ale nejsou ničím tak výjimečné. A průmyslové zóny řešíme po svém, ta liberecká je ukázkovou stavbou, přijíždějí sem odborníci z celé Evropy a ptají se nás, jak je možné, že jsme ji vybudovali bez finančního přispění státu. Možná jen určité věci řešíme jinak než jiná hejtmanství.
Strukturální fondy: Nedokážu odhadnout, co všechno se nám podaří prosadit
Turistika: Zatím nemůžeme návštěvníkům nabídnout ubytování v takové kvalitě, jakou požadují
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz