Petr Skokan zahájit 4.května 5. odbornou konferenci „ČR – dopravní uzel Evropy“. Tématem konference bylo dobudování dálniční sítě, zanedbaná infrastruktura, příliš drahá či pomalá realizace silničních staveb a jejich kvalita.
Na využití dotací EU určených na dokončení páteřní dálniční sítě již nezbývá mnoho času.
V Praze se v těchto dnech koná 5. odborná konference ČR – dopravní uzel Evropy. Tématem konference je dobudování dálniční sítě, zanedbaná infrastruktura, příliš drahá či pomalá realizace silničních staveb a jejich kvalita.
Evropská unie přestane Česku na výstavbu silnic přispívat do 15 let. Evropské dotace se přitom na budování dopravních staveb podílí až z 85 procent. Proto by se stát, podle náměstka ministra dopravy Petra Sedláčka, neměl kvůli kofinancování významných staveb bránit ani zadlužování.
Dopravní infrastruktura v ČR stále zaostává za rozvinutými státy. Přestože je ČR výrazně tranzitní zemí, nedokáže z tohoto postavení těžit. Páteřní síť dálnic a rychlostních silnic v České republice je vybudována zhruba ze 60 procent a zbývajících 40 procent se musí dříve nebo později dostavět. Projektová fáze přípravy silniční stavby přitom trvá v průměru pět až sedm let. Z tohoto pohledu tak není podle Sedláčka příliš mnoho času na využití dotací EU určených na dokončení páteřní dálniční sítě.
Z pohledu státu by bylo řešením financování staveb prostřednictvím soukromého kapitálu. Nutné je proto urychlit legislativní přípravu na použití takzvaných PPP projektů, při kterých se na výstavbu místo státních prostředků použijí peníze soukromého investora. Ten poté bude mít stavbu v nájmu na předem určený počet let. Jako pilotní PPP projekt proto ministerstvo dopravy zvolilo plánovanou opravu dálnice D1.
Podle zkušeností z EU, jenž potvrzuje i Evropská investiční banka, PPP projekty dodavatelé zpravidla předávají v termínu a s původním rozpočtem. Oproti tomu se stavby realizované z veřejných prostředků údajně prodraží v průměru o 22 až 28 procent. Je to dáno především tím, že soukromý koncesionář má ekonomický zájem na urychlené a kvalitní dostavbě komunikace, kterou bude dalších 20 let provozovat. Naopak nemá zájem na ní provádět dodatečné opravy.