V médiích se neustále dokola opakuje, že Věci veřejné a tato vláda obecně od začátku své působnosti nedělá nic jiného, než se snaží „udržet v křeslech“, že nejsme proti-korupční, ale pro-korupční atd. Podle mého názoru je z části i naše vina, že úspěchy naší strany neumíme tak dobře komunikovat navenek, to ale neznamená, že žádné nejsou. Snažíme se postupovat podle programu, který byl sestaven před volbami a pracujeme i na řadě dalších věcí. Následuje výčet úspěchů Věcí veřejných a toho, na čem se VV aktivně podílely ve vládě Petra Nečase:
Nový zákon o veřejných zakázkách
Cílem zákona je zásadní zvýšení transparentnosti a efektivity při zadávání veřejných zakázek. Mění se například:
o Stávající limity 2 mil. Kč bez DPH pro veřejné zakázky na dodávky a služby a 3 mil. Kč na veřejné zakázky na stavební práce budou sníženy na polovinu.
o Zrušeny omezující ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady pro uchazeče, budou nahrazeny čestným prohlášením uchazeče o jeho ekonomické a finanční způsobilosti splnit veřejnou zakázku
o Stanovena povinnost uveřejňování uzavřených smluv, výše skutečně uhrazené ceny a seznamu subdodavatelů na profilu zadavatele
o Firmy, které se o veřejné zakázky uchází, a jejich subdodavatelé, kteří jsou akciovými společnostmi a budou mít na zakázce podíl nad 10% (nebo 5% u zakázek nad 300 mil. Kč), budou muset poskytovat informace o své vlastnické struktuře
o Zavedení institutu tzv. významné veřejné zakázky – pro zakázky nad 300 mil. Kč budou přísnější pravidla
o Zrušení zadávacího řízení, pokud by měla být hodnocena pouze jedna nabídka
o Odstranění možnosti výběru uchazečů losem
· Rozšíření kontrolních kompetencí NKÚ na samosprávy a veřejnoprávní instituce
Rozšíření by se mělo stát jedním z klíčových protikorupčních nástrojů. NKÚ bude kontrolovat především nakládání s majetkem územních samospráv – obcí a krajů, ale také veřejnoprávních subjektů – např. zdravotních pojišťoven, veřejných výzkumných institucí, příspěvkových organizací územních samosprávných celků, České televize, Českého rozhlasu, veřejných vysokých škol a České národní banky. Bude projednáno sněmovnou, zvažuje se rozšíření kontrol na podniky ve vlastnictví státu.
· Zákon o trestní odpovědnosti právnických osob
Zavedení trestní odpovědnosti právnických osob má umožnit účinnější postih některých závažných jednání, jako jsou např. činy vážně poškozující životní prostředí, jednání spojená s organizovaným zločinem, pletichaření při veřejných zakázkách, finanční kriminalitu, vydírání, kuplířství, poškozování autorských práv apod. Trestem mohou být pokuty, zákaz činnosti či dokonce svého druhu „trest smrti“ pro firmu – tedy zrušení právnické osoby, pokud její činnost spočívala převážně v páchání trestné činnosti.
· Zveřejňování smluv
Ministerstvo vnitra pod vedením Radka Johna rozjelo projekt „Vzorový úřad.“ Mimo jiné na svém webu zveřejňuje všechny smlouvy a dokumentaci k zakázkám, které uzavřelo a uzavírat bude, a stalo se tak inspirací pro další ministerstva a úřady (všechny resorty vedené představitelem VV). Toto opatření vedlo k lepší kontrole a významným úsporám.
· Používání odposlechů
Novelou trestního zákona se rozšířil okruh trestných činů, při jejichž vyšetřování bude možné využít odposlechů či agentů. Policie bude mít možnost je nasadit u zločinů s horní hranicí trestní sazby nejméně osm let. Největší využití se tak předpokládá při odhalování vážné trestné činnosti, především majetkové a organizovaného zločinu.
· Jmenovité hlasování členů vlády při rozhodování o nakládání s majetkem
Informace o tom, jak který ministr na jednání vlády hlasoval o věcech týkajících se nakládání s majetkem státu, o veřejných zakázkách či o dotacích a grantech, jsou dostupné nově na internetu.
· Audity na ministerstvech VV
Audity na ministerstvech VV odhalily značné plýtvání způsobené minulým vedením a nevýhodně uzavřené smlouvy – např. nedbalé nakládání s majetkem na ministerstvu vnitra, předražený úklid na ministerstvu dopravy, špatné investice a přezaměstnanost apod. VV byly jedinou stranou, která všechna svá ministerstva auditům podrobila.
· Elektronické aukce a centrální nákupy
Vláda schválila návrh Věcí veřejných předložený skrze ministerstvo pro místní rozvoj na zavedení centralizovaných nákupů. Ty jsou významnou součástí protikorupční strategie. Návrh předpokládá zavedení centrálních nákupů prozatím na úrovni vlády, centrálních úřadů a jim přímo podřízených organizací. V případě úspěchu se bude dále rozšiřovat. Centrální nákupy mají začít fungovat od 1. července 2012. Od tohoto data se budou týkat elektrické energie, plynu, telekomunikačních služeb, kancelářské techniky a zařízení a počítačů. O rok později se k tomuto seznamu přidají ještě osobní auta, bezpečnostní služby, nábytek a kancelářské potřeby. VV také usilují o co nejširší využívání elektronických aukcí u veřejných zakázek.
· Odvolání nejvyšší státní zástupkyně Renáty Vesecké
Na jejím odvolání trvaly především Věci veřejné. Vesecká byla spojována mimo jiné s údajnou korupční kauzou někdejšího místopředsedy vlády Jiřího Čunka a s tzv. justiční mafií.
· Výměna na postu policejního prezidenta
VV prosadily odvolání Oldřicha Martinůpro jehonedostatečnou vůli bojovat proti korupci, řešit vážnou trestnou činnost a ekonomicky transformovat Policii ČR. Novým policejním prezidentem se stal Petr Lessy, který odvolal i šéfa protikorupční policie. Také ta dlouhodobě nevykazovala dobré výsledky.
· Zřízení Vládního výboru pro koordinaci boje s korupcí
Věci veřejné prosadily vznik Vládního výboru pro koordinaci boje s korupcí v čele s místopředsedkyní vlády Mgr. Karolínou Peake. Vedle ní v něm zasedá sedm ministrů a jeden nečlen vlády, členy poradního sboru pak jsou představitelé sektoru státního (Generální inspekce bezpečnostních sborů, Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, Finančně analytického útvaru Ministerstva financí, Nejvyššího státního zastupitelství) i neziskového (Oživení, Otevřená společnost, Transparency International, Open Society Fund).
· Zmírnění tzv. náhubkového zákona
Pokud veřejný zájem na zveřejnění informací převáží nad soukromým zájmem na ochranu soukromí dané osoby, pak bude možné zveřejňovat některé informace, např. záznamy odposlechnutých hovorů.
· Přímá volba prezidenta
Prezident bude volen obdobně, jako jsou voleni senátoři, tedy dvoukolovým většinovým volebním systémem. Pokud v I. kole nezíská vítěz nejméně 50% a jeden hlas, postupují do II. kola dva nejúspěšnější kandidáti. V druhém kole již stačí k výhře prostá většina. Kandidáta na prezidenta může podle novely navrhnout petice alespoň 50 000 občanů starších 18 let, nebo nejméně dvacet poslanců či deset senátorů. Přímo volený prezident bude mít zúženou imunitu (pouze po dobu výkonu funkce), i omezenu kontroverzní pravomoc v oblasti amnestie, a to tzv. abolici, tedy právo přerušit či zrušit trestní řízení (nově nutný souhlas premiéra). Rozšiřují se i možné důvody pro prezidentovo odvolání.
· Předložení analýzy možnosti zavedení přímé volby starostů
Vládě byla předložena analýza možnosti zavedení přímé volby starostů. Na zkoušku se s ní počítá především pro menší obce do 2000 obyvatel.
· Reorganizace cizinecké policie
Došlo k podstatným změnám ve struktuře cizinecké policie. Byla ukončena činnost oblastních ředitelství, které nahradilo 14 odborů cizinecké policie, jež nově spadají pod krajská ředitelství Policie ČR. V rámci reorganizace bylo propuštěno na 700 příslušníků cizinecké policie a stejný počet byl přeřazen k řadové policii, což vede k výrazným úsporám a snižuje korupční potenciál – cizinecká policie byla totiž nechvalně známa korupčními skandály.
· Zrušení doživotní imunity ústavních činitelů
Po dvaceti letech neúspěšných pokusů bude z iniciativy VV zrušena doživotní imunita poslanců, senátorů a ústavních soudců. Chráněni tak budou pouze po dobu svého funkčního období. Návrh ještě musí schválit Senát.
· Zrušení bezplatné přepravy ústavních činitelů
Na návrh VV byla zrušena dlouho kritizovaná povinnost přepravců bezplatně přepravovat ústavní činitele.
· Snížení příspěvků politickým stranám za poslance, senátory a krajské zastupitele o 5%
Celkově se přijetím navrhovaného zákona v roce 2011 snížily náklady na příspěvek státu politickým stranám o více než 21 milionů Kč. V případě mandátu poslance nebo senátora jde tak o snížení příspěvku na jeden mandát o 45 000 Kč ročně, v případě mandátu člena zastupitelstva kraje nebo hlavního města Prahy o 12 500 Kč ročně.
· Zdanění poslaneckých náhrad
Ruší se úprava, podle níž nejsou peněžité náhrady u představitelů státní moci předmětem daně. Kromě poslanců a senátorů se bude danit i plat prezidenta a renta bývalého prezidenta.
· Dluhopisy občanům
V listopadu odstartovala pilotní emise vládních dluhopisů pro občany. Je to poprvé, co se takto mohou podílet na financování státního dluhu. První emise dosáhla výše 20,4 miliardy korun. Výnos jednoletého státního dluhopisu je dvě procenta, zhodnocení u pětiletých dluhopisů by mělo činit přes tři procenta. Poprvé se tedy občanům umožňuje využít výhodného úročení ze strany státu a stát zase získává podporu z domácích zdrojů. Zavedení dluhopisů bylo jednou z priorit VV.
· Generální inspekce bezpečnostních sborů ČR (GIBS)
VV ve spolupráci s koaličními partnery prosadily zákon o generální inspekci, který zavádí jednotnou a především nezávislou kontrolu příslušníků a zaměstnanců Policie ČR a je tak důležitým protikorupčním nástrojem.
GIBS bude samostatným bezpečnostním sborem, který bude mít postavení policejního orgánu podle trestního řádu a pravomoci celostátního útvaru kriminální policie. Na příslušníky inspekce se bude vztahovat zákon o služebním poměru příslušníků bezpečnostních sborů. Šéfa GIBS bude jmenovat a odvolávat premiér po projednání v příslušném výboru Poslanecké sněmovny.
U příslušníků či občanských zaměstnanců policie se bude generální inspekce zabývat veškerou kriminalitou, u zaměstnanců celní správy a vězeňské služby půjde o trestné činy spáchané v souvislosti s plněním pracovních úkolů. V případě samotných příslušníků a zaměstnanců GIBS povede prověřování, tedy fázi před zahájením trestného stíhání, zvláštní vnitřní oddělení inspekce.
· Rozšíření testů spolehlivosti
Zákonem o generální inspekci bezpečnostních sborů bylo také umožněno užití testů spolehlivosti na zaměstnance Celní správy, Vězeňské služby a samotné Generální inspekce. Je diskutováno další rozšíření i na úředníky státní správy.
· Prosazování slev při budování dopravní infrastruktury
Vít Bárta z pozice ministra dopravy vyjednal slevy při stavbách silniční i železniční infrastruktury a snažil se například i o dojednání slevy na platbách za provoz systému mýtných bran.
· Kontrola kvality dopravních staveb a reklamace nekvalitních
Bylo prosazeno zvýšení kvality státního dozoru u dopravních staveb, ministerstvo reviduje kvalitu již hotových a nárokuje reklamace u špatně vyhotovených projektů.
· Navýšení investic do infrastruktury
Věci veřejné zajistily navýšení finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury o 4 mld. Kč oproti návrhu ministra Kalouska. Zároveň Ministerstvo dopravy dosáhlo oproti roku 2009 celkové úspory běžných a investičních výdajů ve výši 1 mld. Kč.
· Zajištění pozemků pro D11
Po sedmnácti letech neúspěchů minulých vlád se ministerstvu dopravy podařilo vyjednat odkup pozemků nutných pro dokončení výstavby dálnice D11 do Hradce Králové.
· Odložení zavedení elektronických dálničních známek pro osobní vozy
Odkladem stát ušetří podle expertů 9 až 11 miliard korun. Odklad poskytne čas pro přechod z mikrovlnného na satelitní systém výběru mýtného u osobních automobilů na dálnicích a rychlostních komunikacích.
· Systém Galileo v Praze
Ministerstvo dopravy dojednalo, že největší vědeckotechnický projekt EU, evropský satelitní navigační systém Galileo, bude sídlit v Praze.
· Regulace billboardů u dálnic, stop kácení stromů
Sněmovnou byl schválen zákon o pozemních komunikacích, který povede k zásadní redukci počtu reklamních billboardů u dálnic a silnic a zamezí kácení alejí podél komunikací.
· Změna bodového systému
Zrušené jsou bodové tresty za nerozsvícená světla, za neoprávněné užití modrého či oranžového majáku nebo za nerespektování příkazové značky. Body se nebudou brát ani za malé překročení povolené rychlosti. Snížil se počet trestných bodů za držení telefonu při jízdě, zvýšil se naopak za ohrožení jiného při předjíždění. Novela ruší limit 100 tisíc korun za způsobení dopravní nehody. Nově bude platit pouze sedmibodový trest za způsobení dopravní nehody, při které někdo zemřel nebo byl těžce zraněný. Tříbodový trest za způsobení škody nižšího rozsahu novela ruší. Předloha zavádí i povinné použití zimních pneumatik v období od listopadu do března a zakazuje kamionům jízdu v levém jízdním pruhu na dvouproudé dálnici nebo rychlostní silnici v době dopravní špičky (od 06.00 do 09.00 a od 15.00 do 18.00). V novele zůstalo i ustanovení, podle něhož policisté nebudou muset označovat na území měst a obcí úsek, ve kterém měří rychlost. Legislativně byl také vyřešen problém se zneužíváním institutu osoby blízké.
· Zpřístupnění železnice soukromým dopravcům
Ministr dopravy Pavel Dobeš umožnil převod 9,5 tisíce zaměstnanců Českých drah (ČD) pod Správu železniční a dopravní cesty (SŽDC), což bylo jednou ze základních věcí nezbytných k oddělení provozovatele dráhy a dopravce a tím pádem i k zahájení transparentní liberalizace na železnici. Na ty vstoupil první soukromý dopravce, společnost RegioJet.
· Rychlejší výkup pozemků pro dopravní stavby
Novela zákona by měla především urychlit a usnadnit přípravu staveb dopravní infrastruktury, umožnit při výkupu pozemků nabídnout vlastníkům spravedlivější cenu, výkup zrychlit a zároveň stanovit, kdy se na stavbě bude muset finančně podílet obec či kraj.
· Slevy na mýtném
Ministr dopravy Dobeš splnil slib daný autodopravcům, když prosadil uzákonění množstevních slev na mýtném. Má být stanoveno několik pásem podle toho, kolik vozidlo měsíčně nebo ročně najede kilometrů a zaplatí mýtného. Slevy byly podmínkou souhlasu dopravců s navýšením mýtných tarifů od ledna 2012.
· Navýšení platů učitelům a konec věkového automatu
Nástupní učitelské minimum bude 20 tisíc korun, prostředky na platy učitelů byly navýšeny o 2 mld. Kč v roce 2011 a o 4 mld. Kč v roce 2012. Bylo zrušeno automatické určení výše odměny učitele podle věku. Nově by o navýšení platů měli rozhodovat ředitelé škol na základě kantorových schopností.
· Finanční dotace pro firemní školky
Podpora firemních školek ministerstvem školství by měla napomoci k řešení problémů souvisejících s omezenými kapacitami veřejných mateřských škol. Umožní návrat zaměstnanců firem na pracovní trh a současně podpoří finanční soběstačnost rodin.
· Prosazení státních maturit
Ministr Josef Dobeš se zasadil o to, aby konečně proběhly státní maturity, ministerstvo školství také pro studenty zavedlo cvičné maturitní testy zdarma. Již od ukončení maturit probíhá jejich analýza, na jejímž základě se maturity mají v tomto roce výrazně zjednodušit, mimo jiné i jejich elektronizací.
· Testování žáků základních škol
Ministerstvo školství rozjíždí projekt testování znalostí žáků pátých a devátých tříd. Testy z matematiky, češtiny a angličtiny mají ověřit kvalitu výuky na základních školách. Pilotní testování na stovce vybraných škol proběhlo v prosinci. První celoplošná zkouška by se měla na asi 4200 školách konat na jaře. Resort chce, aby nejúspěšnější studenti mohli za své znalosti cizích jazyků obdržet i mezinárodně uznávané certifikáty.
· Systematická podpora sportu
Do rozpočtu na rok 2012 se podařilo vyjednat 800 miliónů korun na financování sportu navíc. Další prostředky by měly do sportu přijít z nového zdanění hazardu.
V průběhu roku 2011 byla také schválena nová Koncepce státní podpory sportu. Koncepční řešení se týká především podpory sportovní reprezentace ČR, přípravy sportovních talentů, sportu pro všechny a zdravotně handicapovaných sportovců. Součástí koncepce je i plán nového systému státního financování sportu. Významným prvkem je i zpřesnění hodnotících a kontrolních mechanizmů v souvislosti s poskytováním a efektivním využíváním státních prostředků, včetně monitoringu a důrazné evidence realizačních procesů.
Koncepce předpokládá přijetí nového zákona o podpoře sportu v roce 2012.
· Znovuotevření programu Nový Panel
VV dojednaly navýšení finančních prostředků pro tento program o 1 mld. Kč. Celkem od roku 2001 státní dotace pro program překročily 12,85 miliardy korun. Patří tak mezi neúspěšnější a nejtransparentnější dotační tituly státní správy.
· Schválení Koncepce bydlení ČR do roku 2020 a úvěry na nájemní byty
Koncepce vychází z přístupu, že zajištění bydlení je odpovědností jednotlivce, avšak téma bydlení v širších souvislostech je sdílenou odpovědností společnosti. Jednou z pilotních novinek je i návrh umožnit investorům výstavby nájemního bydlení čerpat zvýhodněné státní úvěry na výstavbu bydlení pro seniory, osoby se zdravotním postižením a pro osoby s nízkými příjmy a bydlení podporujícího mobilitu pracovních sil. Pro žadatele bylo v roce 2011 připraveno prvních 120 milionů korun.
· Novela stavebního zákona
Vláda schválila návrh novely stavebního zákona předkládaného ministerstvem pro místní rozvoj. Návrh reaguje na aktuální problémy ve stavebním a územním řízení, umožní zrychlení a zjednodušení stavebního řízení.
· Odmítnutí prolomení těžebních limitů
Věci veřejné se aktivně staví proti prolomení těžebních limitů.
· Změna zdanění hazardu
Loterijní firmy budou muset odvádět 20% z rozdílu mezi vsazenými částkami a vyplacenými výhrami. Odvod z automatů má být 6,7 miliardy Kč, zhruba 2 mld. Kč pak z ostatních loterií. Obce budou dostávat čtyři pětiny odvodu z výherních automatů a 30 procent odvodů z ostatních typů hazardu. Zbytek by měl být příjmem státu a směřovat by měl hlavně na sport, kulturu a ve prospěch zdravotně postižených.
· Zrušení ekotendru
VV se zasadily o zrušení kontroverzní zakázky na likvidaci ekologických škod, kterou prosazoval ministr Kalousek. Jejími největšími úskalími byla především nejasnost a pochybnosti o její nezbytnosti. Zakázka kvůli své velikosti také vykazovala nemalý korupční potenciál.
· Důchodová reforma
VV prosadily dobrovolnost druhého pilíře a sjednocení sazeb DPH na 17,5% místo ODS a TOP09 navrhovaných dvaceti procentech. VV také prosadily zvýšení slevy na dítě jako kompenzaci zvýšené DPH a nadále trvají na uzákonění principu mezigenerační solidarity.
· Zachování stravenek
Poslanci Věcí veřejných zabránili ministru Kalouskovi zrušit daňové zvýhodnění stravenek pro zaměstnance.
· Sociální příplatek pro zdravotně postižené děti
Poslanci Věcí veřejných prosadili svým pozměňovacím návrhem jeho zachování.
· Zrušení poplatku za položku na receptu
Zmizely platby za položku na receptu. Za recept pacient zaplatí třicet korun.
· Prodloužení Janotova balíčku
VV podpořily prodloužení platnosti Janotova balíčku, jehož součástí bylo paušální snížení úhrad za léky o 7 procent a který tak státu šetří významné množství peněz. Norma byla bohužel přijata se zpožděním, které stát mohlo přijít až na 300 mil. Kč.
· Prosazení bezplatnosti amalgamových plomb
Za stomatologický zákrok s použitím amalgamových plomb nebude pacient doplácet.
· Zákon o protikomunistickém odboji
S výraznou podporou Věcí veřejných byl prosazen tento zákon, který účastníkům odboje kromě uznání a čestného odznaku přiznává peněžité ocenění 100.000 korun, pozůstalým manželům po nich pak poloviční částku.