Na post ministra dopravy je první zájemce. Pokud VV i nadále ministerstvo udrží, uvažují o Petru Skokanovi.
I když ministr dopravy Vít Bárta odejde, jeho nevšední manažerské praktiky na ministerstvu dopravy přetrvají. Pokud úřad zůstane Věcem veřejným, chtějí pokračovat v Bártově stylu. Řekl to Petr Skokan, nový kandidát na ministra.
Sám Skokan by se angažmá na ministerstvu, které jen letos utratí 61 miliard korun, nebránil. Včera potvrdil, že se o něm jako o kandidátovi mluví, byť zatím jen nezávazně. “Ty úvahy vycházejí zřejmě z mého vzdělání a ze zájmu o problematiku dopravy,” komentoval HN poslanec.
Jeho angažmá by z pohledu VV bylo logickou volbou. Skokan je v klubu VV jedním z nejzkušenějších politiků. Od roku 1992 do roku 2009 byl členem ODS, sedm let byl starostou České Lípy a čtyři roky hejtmanem Libereckého kraje.
Patří k věrným stoupencům Václava Klause a z ODS odešel poté, co se naplno projevily neshody mezi prezidentem a tehdejším premiérem Mirkem Topolánkem.
Nyní Skokan působí mimo jiné v hospodářském výboru sněmovny, který bude dnes projednávat Bártovu dopravní “superkoncepci”. Studoval stavební školu, pracoval v podniku Pozemní stavby Liberec.
“Pokud bych na ministerstvo šel já, anebo to byl kdokoliv za Věci veřejné, pokračovali bychom v trendu, který nastartoval pan Bárta,” prohlásil včera Skokan.
Pro zástupce stavebního byznysu by to nebyla příliš dobrá zpráva. Na odcházejícího ministra Víta Bártu si stěžovali kvůli tvrdému přístupu. Bárta například stavebníkům neproplácel záměrně faktury, obvinil také společnost Skanska kvůli množství reklamací, které u ní uplatňuje Ředitelství silnic.
Bárta ale také rozbil stávající vazby mezi byznysem a státními úředníky. Dosadil své lidi do vedení Ředitelství silnic, vyhodil také šest ředitelů jejich krajských poboček.
Zda ministerstvo zůstane v rukou VV a jestli do jeho čela Skokan usedne, má být podle něj jasnější v pátek. “Současná situace nemůže trvat dlouho,” řekl Petr Skokan.
Nový ministr po svém předchůdci zdědí těžký úkol, a to prosadit ve vládě dopravní “superkoncepci”, čili výhled do roku 2025, který určuje důležité a méně významné dopravní stavby.
Nástupce Víta Bárty bude muset také najít zdroje, kde vzít na všechny rozestavěné úseky. Bárta nechal kvůli nedostatku peněz stavbu čtyř silnic těsně před dokončením zastavit, čímž si vysloužil i kritiku starostů. Mezi stopnutými stavbami je i obchvat Skokanovy České Lípy.
Do ministerského křesla by mohl nově usednout i další regionální politik, který v dřívější době hájil názory ODS – litvínovský starosta Milan Šťovíček, o kterém Věci veřejné uvažují jako o případné náhradě za Josefa Dobeše.