„Novela loterijního zákona přes sjednocení odvodů na veřejně prospěšné účely i regulátorské kompetence pro obce má zakrýt průšvih, že dovolila vyvést nejhorší hazardní hry mimo kasina,“ tak charakterizuje poslanec za VV Josef Novotný úpravu, kterou před prázdninami odsouhlasila sněmovna i přes odpor Věcí veřejných. Dnes se jí vrací zamítnutá od senátorů.
„Ministerstvo financí zneužívá stávajících paragrafů k povolení nejvyšších hazardních her do cukráren. Díky tomu tam pak můžou lidé na interaktivních video terminálech (IVT) prohrát bez jakékoli kontroly měsíční výplatu během pár minut. Provozovatelé takového byznysu navíc nemají žádné povinnosti. A novela loterijního zákona tuto praxi maskuje,“ říká v souvislosti s úpravou, kterou odmítli senátoři a dnes ji má znovu projednat sněmovna, poslanec za VV Josef Novotný.
Podle něj je vyvedení kasinového hazardu důkazem toho, že stát rezignoval na skutečnou regulací hazardu a hráčům servíruje nejnebezpečnější automaty doslova na stříbrném tácu. „Ministerstvo financí lidem zatraktivnilo IVT tím, že na nich povolilo vyšší sázky, vyšší výhry i nejvyšší jackpot oproti výherním hracím přístrojům (VHP). Navíc pokud si na nich člověk teď bude moci zahrát v cukrárně, má zaručenou anonymitu. Na rozdíl od kasina, kde i hráči na starších mechanických přístrojích musejí prokazovat svoji totožnost, vede se o nich evidence a pořizují se audio záznam o dění v herně,“ popisuje poslanec.
Josef Novotný, který je autorem jediné domácí studie o negativních dopadech hazardu, má za to, že tím jen zesílí beztak husté promoření Česka hazardem a veřejný zájem jde stranou. „Přestože patříme k zemím s nejhustší sítí kasin na počet obyvatel, evidentně to nestačí. Notorický gambler, který by se chtěl své závislosti na automatech zbavit , u nás nemá šanci, protože na ty nejnebezpečnější narazí skutečně všude,“ myslí si poslanec.
Druhá rovina problému je v tom, že stát měří různým firmám na trhu s hazardem různým metrem. Kvůli tomu hrozí ze strany provozovatelů kasin arbitráže pro ušlý zisk, který se podle odhadů může vyšplhat až do výše 15 miliard korun. „Logicky se cítí zvýhodněním mimokasinového hazardu poškozeni. Získává totiž spoustu práv, ale žádné povinnosti. Proto je mnohem lukrativnější a dosahuje vyšších zisků. Podle právníků poškozených má postup ministerstva financí korupční charakter , naplňuje skutkovou podstatu zneužití pravomoci úředního jednání a umožňuje konkurenční výhodu, která zavádí nerovnováhu na sázkovém trhu,“ informuje Josef Novotný s tím, že se odškodnění za nerovné zacházení ze strany státu dožadují také odmítnutí zájemci o kurzové sázení po internetu a provozovatelé kasin také za vyvedení pokeru z kasin.
„Kurzové sázení povolil ministr Kalousek za velmi podivných okolností pouze pěti vybraným firmám a v současné době jej vyšetřuje policie. Poker byl zprvu povolován pouze v kasinech v přísném kasinovému režimu. Postupně stát umožnil jeho provozování neziskovými organizacemi nebo sportovními kluby,“argumentuje Josef Novotný a připomíná hlavní výhradu Věcí veřejných: Straně se nelíbí, že navzdory podpoře, kterou stát umožnil bouřlivý rozvoj interaktivních terminálů a internetového sázení, získá z hazardu oproti roku 2008 letos až od dvě miliardy korun ročně méně!
Proč VV nepodporují novelu loterijního zákona, vrácenou Senátem
1. Novela nereaguje na nález ÚS, který stanovil, že provoz IVT se má řídit stejnými pravidly jako VHP, pro které je již v zákoně stanoven 1 rok jako ochranná lhůta v případě, že obec vydá vyhlášku, kterou přístroje vykáže.
2. Novelu napsaly loterijní společnosti za účelem zakrytí nelegálního povolování nových technických her (IVT, Max Power, Tri-Player aj.) mimo kasinový režim. Tyto hry mají být nově v zákoně definovány, nemají tam ale svoji speciální část a jejich definice nevystihuje vývoj v oboru. Základním problémem při povolování nových technických her podle platného zákona je přitom korupce při povolovacím procesu, kdy slovo „přiměřeně“ znamená v podání úředníků „vůbec“.
3. Zvýšení odvodů na VPÚ jenom zvýší současnou korupci při přerozdělování těchto peněz.
4. VV mají koaliční smlouvou zaručenou novou formu zdanění hazardu od 1. 1. 2012, proto novela z větší části ztrácí smysl. Nové zdanění by mělo přinést pro veřejné rozpočty nejméně 10 miliard korun, a proto požadujeme, aby bylo diferencováno podle výnosnosti jednotlivých her, nejvyšší zdanění požadujeme u číselných loterií a IVT.
5. Novela nedává obcím šanci, aby prakticky během tohoto volebního udělaly cokoliv pro potlačení hazardu.
Návrh řešení VV:
1. Navrhujeme rozšířit vládou schválenou novelu nové formy zdanění, která musí být v projednání předřazena před ostatní daňové zákony tak, aby platila od 1. 1. 2012, o části týkající se obcí.
2. Požadujeme vyšetření povolovacího procesu u IVT, internetového sázení a pokeru mimo kasina.
3. Požadujeme odebrání licencí firmám, které porušily zákon tím, že použily odvod na VPÚ v rozporu se zákonem.
4. Nová loterijní daň musí být nastavena tak, aby vynesla minimálně 10 miliard korun pro veřejné rozpočty, a její výše musí být stanovena tak, aby zohlednila nebezpečnost provozovaných her a jejich výnosnost.