Vážení,
v resortu MPSV je zřejmě několik problémů. Jako důležité považuji výplatu dávek v nezaměstnanosti či veřejně prospěšné práce vs. veřejně prospěšná služba a další související činnosti. Pokud dopadají i na Vaše okolí, můžete mne, prosím, informovat o skutečných případech?
1) PROBLÉMY VE VÝPLATÁCH DÁVEK V NEZAMĚSTNANOSTI:
- nevyplacení dávek, což u některých klientů má fatální následky. Někteří klienti nedostali ještě vyplaceno za březen;
- vyplacení dvojnásobku i více násobku dávky;
- dopady chybějící koncepce v získávání peněz z ESF pro „normální projekty“ jako byly např. NIP pro rekvalifikace, VPP a SÚPM v minulých letech. Tyto peníze částečně suplovaly národní APZ a šly přímo k lidem. V současné době se ESF využívá hlavně pro ne zcela jasné projekty, financují se věci bez výsledku;
- zastavení každodenní práce s nezaměstnanými, veškerá agenda se smrskla na vyplacení dávek, nejsou poradenské aktivity pro nové uchazeče, pro uchazeče s rozdílnými potřebami, zastavily se rekvalifikace, z ÚP se stalo jen výplatní místo, i když dříve to činilo jen cca 30-40%;
- nefunguje obyčejná psychologická pomoc, ta se zvrhla v sankcionování, nepřizpůsobivých je jen 10-15%, ale všichni se dávají do jednoho pytle, i s lidmi pro které je braní dávek a ztráta zaměstnání spíše trauma a někdy i potupa;
- nedodržování Zák. o zaměstnanosti, lhůty, termíny, s novým Zák. o ÚP se většina administrativních činností stala mnohem složitější a nepřehlednější;
- nedodržování Správního řádu;
- neprovázanost nových modulů mezi sebou, problémy s informačním systémem ČSSZ, měst a obcí, apod.;
- morální křivdy – všichni uchazeči spolu se zaměstnanci ÚP jsou bráni jako potenciální podvodníci s jediným zájmem – oklamat stát, zaměstnanci jsou předhazováni veřejnosti i uchazečům jako viníci, kteří nejsou schopni pracovat s novým softwarem;
- informační vakuum, neexistují relevantní informace o ÚP na webových stránkách, nejsou jasné kontakty, telefony, zařazení pracovníků, jejich umístění atd. Dříve si více než polovinu informací již zájemci stahovali přímo z internetu, teď zahlcují přetížené úředníky dotazy, které by mohly být na webu;
- nehlášení volných míst. Sice bylo řečeno, že již funguje program, který umí tato volná místa vybírat přímo z nabídek jednotlivých agentur, pokud se podíváte na veřejné zakázky, tak tam je právě poptávka po takovém programu a výběrové řízení ještě neskončilo;
- nepropojení se státní sociální podporou ani se sociálními odbory měst;
- doposud fungující dosavadní organizační struktura úřadů práce byla roztříštěna;
- nedostatečnou ochranu systému proti zneužití osobních dat;
- více než 700 rodinám hrozí vystěhování v důsledku nevyplacení dávek;
- přibývající klienty v takzvaných Klokáncích – domech pro ohrožené děti. Obecně lze říct, že se do nich polovina dětí dostává kvůli hmotné nouzi rodičů;
- odesílání dávek na špatné adresy, přestože všechny informace museli úředníci zadávat ručně do systému;
- dopady i na rozpočty obcí, kde lidé na sociálních dávkách nejsou schopni platit nájem např. Karviná 250 000 Kč, z toho více jak 100 jsou lidé, kteří nedostali včas sociální dávky. Jak je tomu v našem kraji?
- chybějící propojenost s ostatními úřady např. městské, finanční atd.
Je zřejmé, že SW je zcela nekompatibilní s původním. Navíc se jedná o systém bez dat tzn. prázdná „skříň“ bez obsahu, kde data z původního systému nelze překlopit tzn. jsou ztracena v nenávratnu. Do konce loňského roku dělalo vyplácení dávek pouhou desetinu toho, co mají úředníci na starosti. Dnes je to 90 procent práce a úřady nic jiného nestíhají. Ani kontroly, zda dávky vůbec vyplácejí oprávněně – na to muselo nyní ministerstvo najmout několik desítek “externistů”, kteří šetření v domácnostech provádějí. Přes nové počítačové systémy úřadů práce vyplácí pouze desetina dávek, ten hlavní objem peněz jde přes starou aplikaci. Jinými slovy problém obřích rozměrů způsobilo něco, co mělo být v balíku denní práce úředníků pouhou marginálií. Obávám se, aby na tento systém, který není zcela funkční, nebylo převedeno dalších 2,9 milionu lidí, kterým je třeba vyplácet důchody.
2) VEŘEJNĚ PROSPĚŠNÉ PRÁCE VS. VEŘEJNÁ SLUŽBA
Obávám se, že počínaje červencem nebude mít MPSV dostatek peněz na Veřejně prospěšné práce (VPP), pokud je nehodlá zrušit? Zatím postrádám pro obce jasnou odpověď. Podle mých informací mají obce peníze na tyto zaměstnance pouze do června a nikdo neví, co bude dál. VPP považuji za velmi užitečný nástroj, který jim umožňuje začlenit jinak obtížně se začleňující jedince a eliminuje lidi, kteří pracovat nechtějí. Zkušenosti např. i ze Šluknova, kde VPP využívají pro práci části Romů, kteří by jen obtížně získávali práci, ale pracovat chtějí. V současné době využívají obce VPP nejčastěji pro technické obecní práce např. odklízení sněhu, sekání trávy, údržba apod. Problémem je extrémní papírování, neboť VPP je časově omezená na 3 měsíce. Po 3 měsících je nutno vždy znovu vyřizovat všechny papíry a to nejen na obcích, ale až na krajské úrovni. Každého nezaměstnaného, kterého úřad zaměstná na VPP, musí schvalovat kraj. Rovněž jsou obce tlačeny do obměňování lidí, což je na jednu stranu v pořádku, na druhou stranu to stojí peníze v řádech desítek tisíc na člověka (např. vyškolení s používaným nářadím – křovinořez, sekačka apod., zdravotní prohlídky atd.). Stát dává na VPP 8 000,-Kč a obec doplácí do výše 8 000,-Kč. Což je pro obec stále výhodné, i pokud se připočítají přidružené náklady na zaškolení. Problém je rovněž omezený počet lidí, které může obec či město zaměstnat na VPP (vždy musí odsouhlasit kraj). Navíc takovýto občan ztrácí nárok na jakékoliv sociální dávky.
- Další velmi problematickou otázkou je Veřejně prospěšná služba (VPS)? Jak řešíte problematiku práce načerno a otázku lidí, kteří nechtějí pracovat a pouze pobírat sociální dávky?
- Pokud se sociálně slabý jedinec ocitne bez práce, pak VPS mu umožňuje vydělat si pouze 3200 Kč. Nesmí mít jakoukoliv další práci či jiný výdělek, jinak ztrácí tuto sociální podporu a zároveň si musí platit sociální a zdravotní. O poznání hůře jsou na tom i jedinci, kteří žijí ve společné domácnosti s rodiči či jinými rodinnými příslušníky, kde po součtu na osobu jim vychází životní minimum. Ti nemají nárok na sociální dávku ve výši oněch 3200 Kč a musí VPS vykonávat zdarma. Nemohou je ani odmítnout, či si přivydělat peníze jinde, jinak ztrácí nárok na úhradu sociálního a zdravotního od státu. O rodinách s dětmi, které např. platí pojištění dětí, případně nějaké důchodové připojištění apod. ani nemluvě.
- Chce-li obec takto slabším jedincům pomoci, velmi často se pohybuje na hraně zákona, kdy jsou nuceni obcházet zákon a psát smlouvy na jiné osoby nejčastěji rodinné příslušníky.
Dovolte mi na závěr mého dopisu ještě jednou zdůraznit, že pokud se o výše uvedených problémech ví, ale jsou bagatelizovány, či přímo popírány, je třeba je vyargumentovat věcnými fakty.
Děkuji za pochopení mé žádosti a těším se na další spolupráci!