moderátorka
Zrušení hraničních závor neznamená jen rychlejší cestu autem nebo propojení rozdělených pohraničních měst. Po dlouhých letech se totiž možná povede obnovit vlakovou dopravu mezi českým Harrachovem a polskou Szklarskou Porebou. Většina překážek, které provozu na trati bránily, v posledních třech měsících padla. No, a s dalšími novinkami je tady kolega Martin Kadlec. Hezké dopoledne.
Martin KADLEC, redaktor
Hezké dopoledne i vám. Já si na úvod dovolím takové malé historické okénko. Trať mezi Harrachovem, Jakuszycemi a dnešní Szklarskou Porebou sloužila od roku 1902 do roku 1945 jako velmi důležité spojení průmyslové oblasti Liberecka a Jablonecka se západní oblastí Slezska a umožnila také přímé vlakové spojení mezi Libercem a Jeleniou Górou. V roce 1945 byla trať přes státní hranici uzavřena a od začátku devadesátých let minulého století se různé dobrovolné spolky snaží provoz obnovit. V roce 1992 se dokonce vydal přes státní hranici první a na dlouho ale bohužel také poslední vlak, protože pravidelnou dopravu se tenkrát obnovit nepovedlo.
moderátorka
Teď se ale zdá, že železniční doprava přes česko-polskou hranici bude znovu obnovena.
Martin KADLEC, redaktor
Tak nerad bych nic zakřiknul, ale nejspíš to tak opravdu bude. Po mnoha neúspěšných pokusech se spojilo hned několik dobrovolných spolků, ale také vysokých představitelů měst a obcí při trati mezi Harrachovem a Porebou a to na obou stranách hranice. Rozeslali několik žádostí a petic. Do iniciativy se nakonec oficiálně zapojil i Liberecký kraj a mnoho legislativních problémů se vyřešilo také tím, že Česká republika vstoupila do schengenského prostoru. Další zásadní zlom přišel na přelomu listopadu a prosince, kdy trať z Poreby ke státní hranici se stala majetkem powiatu nebo chcete-li okresu Jelenia Góra. Podle názoru hejtmana Libereckého kraje Petra Skokana už vlastně nic nebrání tomu, aby vlaky vyjely ještě v tomto roce.
Petr SKOKAN, hejtman Libereckého kraje
Nyní je to asi na nejlepší cestě, na jaké to mohlo být, protože tam dlouho vázly vlastně požadavky správce konkurzní podstaty na polské straně na tu trať, to už se nějakým způsobem vyřešilo a zdá se, že letos by poprvé mohly vyjet vlaky z Harrachova do Szklarske Poreby a zpět, byly by to vlaky pouze turistické, nebyly by to tedy pravidelné tratě, ale i to, pokud se podaří, tak budu považovat za velký úspěch.
Martin KADLEC, redaktor
Více už by trať měla být využita ještě během Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci, které se odehraje za rok nebo také v roce 2012, kdy je Polsko dějištěm mistrovství světa ve fotbale.
moderátorka
Stavební práce probíhají především do polské části trati, ale cestující se dočkají změn také na našem území. O co konkrétně půjde?
Martin KADLEC, redaktor
Tak ta trať na českém území nepotřebuje nějakých větších oprav, ale na druhou stranu máš trochu pravdu, musíme se ale přesunout více do vnitrozemí. V Desné a v Tanvaldu se chystají zlepšit zázemí pro cestující. V Tanvaldu by měl vyrůst moderní přepravní terminál, kde by lidé, jak se říká, mohli přestoupit suchou nohou například na autobus a v Desné přibudou dvě nové železniční zastávky.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz