Hejtman Libereckého kraje Petr Skokan se setkal s novým maršálkem Dolnoslezského vojvodství Markem Lapiňskim. Jednali o otázkách přeshraniční dopravy, spolupráce v oblasti školství a vzájemné podpoře rozvoje cestovního ruchu. Podle náměstka hejtmana Karla Dolejšího se opět přiblížila doba, kdy vyjede vlak na trati Tanvald – Sklárska Poreba. Jen je třeba opravit jedenáct kilometrů trati na polské straně. Maršálek informoval, že projekt rekonstrukce trati neprošel prvním kolem výzvy operačního programu Cíl 3 Česko – Polsko, ale je připraven pro druhou výzvu. “Začít stavět by se mohlo již v příštím roce, pravidelné spoje by mohly vyjet v roce 2010,” řekl Marek Lapiňski s tím, že se bude vyměňovat podloží a položí se nové těžší koleje. Celá stavba přijde na 12 -15 miliónů zlotých.
“Předpokládáme, že v konečné podobě budou vlaky jezdit na trati Wroclav, jelení Hora, Sklárska Poreba, Harrachov, Tanvald a Praha,” doplnil Karel Dolejší. Jednání o rekonstrukci trati mezi Libercem, Hrádkem nad Nisou, Žitavou a Varnsdorfem a výstavbě stanice v Porajowě narazila na nezájem polských drah a také na mezinárodní smlouvu mezi ČSR a Polskem z roku 1948. “Byťjiž existuje Schengenský prostor, stále platí smlouva, ve které se uvádí, že na této trati je na území Polska vystupovania nastupování zakázáno. To může vyřešit jen ministerstvo zahraničí,” vysvětloval Leszek Loch, vedoucí dolnoslezské služby silnic a železnic ve Wroclavi. Zklamání poté přinesla informace, že na dostavbu mnoho let slibované spojovací silnice Euroregionu Nisa a rekonstrukci mostu na polském území chybí 10 miliónů EUR. “Buď se musí oklestit projekt, který počítal s cyklostezkami, kruhovými objezdy či osvětlením, nebo znovu vyvolat mezivládní jednání o tom, kdo zbývající částku zaplatí,” doplnil s tím, že on je pro druhou možnost a v tomto smyslu již oslovil předsedu vlády Donalda Tuska. Hejtman Petr Skokan přislíbil, že bude interpelovat u Mirka Topolánka. Jsem pro to, aby se dodržel původní projekt, i když zahájení výstavby se oddálí minimálně o dva roky. Obavám se, že první automobily vyjedou na tuto silnici možná až v roce 2015,” míní hejtman, kterého vzniklá situace mrzí, neboť projekt má pomoci rozvoji celého regionu, hlavně dopravě, cestovnímu ruchu a také životnímu prostředí. V závěru návštěvy zavítal maršálek s dolnoslezskou delegací na Technickou univerzitu v Liberci (na snímku s prorektorem Oldřichem Jirsákem).
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz