Hrádku nad Nisou na Liberecku byla 13. dubna slavnostně zahájena stavba další části silnice, která je klíčovou pro hospodářský rozvoj sousedících příhraničních oblastí Německa, Polska a Česka. Hraniční přechod na ní bude sloužit i kamionové dopravě, která zatím musí do Rumburku nebo Harrachova.
Starostové příhraničních oblastí všech tří zemí o lepší silniční spojení usilují od 90. let minulého století. Projekt je totiž klíčový pro další rozvoj celého regionu Trojzemí.
Podniky z Hrádku musejí při vývozu používat téměř 80 kilometrů vzdálené přechody v Rumburku na Děčínsku nebo Harrachově na Semilsku.
Zejména pro německou stranu je projekt prioritou, umožní totiž region napojit na německou dálnici A4 a zrychlit cestu směrem k jihu. I to je důvod, proč stavbu 3,8 kilometru dlouhé komunikace a hraničního mostu na polské straně z velké části financují. Němci na ni dají 13 milionů eur (364 milionů Kč), dalších 2,5 milionu eur (70 milionů Kč) přidá Česko. I pro českou stranu je totiž projekt klíčový. “Pomůže to rozvoji celého regionu, a hlavně dopravě a také životnímu prostředí,” uvedl liberecký hejtman Petr Skokan.
Výstavbu komunikace Trojzemím oficiálně zahájili 1. května 2004 u příležitosti vstupu do Evropské unie český, polský a německý premiér.
“Jsem nerad, že to zahajuji již poněkolikáté, naposledy vzpomínám, kdy jsme s premiéry tří zemí dělali slavnostní výkop a dodnes k té stavbě nedošlo,” upozornilPetr Skokan, hejtman Libereckého kraje. “Doufám, že se už opravdu začne stavět, protože bude mít velký přínos pro Liberecký kraj, umožní volný pohyb jak nákladu, tak i turistům do Německa a do Polska, a samozřejmě i k nám,” dodal.
Loni v červnu zahájili práce na své části Němci, nyní začala výstavba v Česku. U Hrádku vyroste ještě letos zcela nová kruhová křižovatka, která umožní napojení budoucí průmyslové zóny a také 800 metrů dlouhé silnice směrem k novému hraničnímu přechodu do Polska, kde se napojí na polský úsek. “Celá komunikace by podle posledních informací měla být průjezdná v říjnu 2008,” věří Petr Skokan.
Pak už prý budou silničáři intenzivně jednat s polskou stranou o dokončovacích pracích. Na polský úsek přispěla německá i česká strana.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz