Hejtman Libereckého kraje Petr Skokan spolu se svým statutárním náměstkem Karlem Dolejším projednal s Andrzejem Łośem, maršálekem Dolnoslezského vojvodství, u příležitosti setkání na Světovém poháru v letech na lyžích v Harrachově otazníky kolem provozu železnice na trase Harrachov – Szklarska Poręba a silničním spojení mezi Hrádkem nad Nisou a Žitavou přes polské území.
„Maršálek nás informoval o tom, že od 29. ledna 2008 by měly přejít regionální tratě a infrastruktura s tím spojená do vlastnictví samosprávy vojvodství a bude svěřena okresu Jelenia Gora. A to včetně železničního spojení na polské části území na trase Harrachov a Szklarska Poręba,“ uvedl hejtman
Podle něj od tohoto momentu by se polská strana ráda zasadila o zprovoznění této trati, a to formou společného projektu s českou stranou. Projekt chtějí zpracovat v rámci tzv. Operačního programu přeshraniční spolupráce ČR – Polsko a podat jej do 14. března 2008 (u nás je znám pod názvem Cíl III).
„Proto by bylo dobré se již nyní společně domluvit na konkrétních krocích, včetně podpisu určité dohody o tom, že Liberecký kraj se stane partnerem tohoto projektu atd. Partner projektu by měl financovat 1% z celkové částky,“ informoval náměstek hejtmana.
„Sdělil jsem maršálkovi, že jsme za tyto zprávy rádi. Zprovoznění trati je dlouhodobý problém, který je třeba dořešit, a to nejen ve vazbě na Mistrovství světa v klasických lyžařských disciplínách v Liberci v roce 2009. K projektu se rádi připojíme,“ potvrdil Petr Skokan.
Také u druhého problému maršálek přiznal, že si je vědom zdržení a průtahů z polské strany.
„Ale došlo k určitým posunům. Do měsíce bude vydáno stavební povolení. Vydal jsem již rozhodnutí z oblasti životního prostředí, na které bylo stavební povolení vázáno, které bránilo zahájení stavebních činností v rámci smluvně sjednané výstavby silničního spojení v Euroregionu Nisa – mezi českou, německou a polskou částí. Víme, že mělo být uvedeno do provozu na konci roku 2007,“ uvedl Andrzej Loś.
Dalším problémem bylo podle něj finanční zajištění těchto prací. Přestože česká a německá strana společně zajistili polský podíl finančních prostředků, tak dle finanční kalkulace polské strany v současné době chybí finance zhruba ve výši 12 mil. EUR. Údajně to bylo způsobeno průtahy a sílícím kurzem zlotého na počátku akce.
„Setkal jsem se s polským ministrem infrastruktury a na základě tohoto jednání se zdá, že i tato otázka bude vyřešena. Prozatím získalo naše vojvodství ústní příslib od ministra infrastruktury, který musí být ale zároveň potvrzen minstrem financí,“ podotkl maršálek.
Podle něj výše uvedené body lze řešit s ředitelem odboru dopravy, na Úřadu maršálka Dolnoslezského vojvodství, s panem Wojciechem Zdanowskim, nebo přímo s členem rady Dolnoslezského vojvodství panem Patrykem Wildem.
Jednání se zúčastnil také Přemek Vodseďálek, uvolněný zástupce starosty města Harrachova.
E-mail: dotazy@petrskokan.cz, www.petrskokan.cz