V Americe je běžné, že se příznivci ke svým politickým stranám hrdě hlásí a že jim pomáhají třeba reklamní plachtou vyvěšenou na zdi vlastního domu, plakátem v okně bytu, plackou na klopě nebo aspoň samolepkou na nárazníku nebo okně auta. Reklama touto formou nestojí nic kromě její výroby a příznivec má dobrý pocit, že pomáhá správné věci.
U nás je však, zřejmě oprávněně, důvěra v politické strany stále na nízké úrovni a moc lidí nemá chuť se vystavovat posměchu svého okolí.
Samolepka na kapotě auta je však svým způsobem odvahou vyjádřit vlastní názor a symbolickou ukázkou, že to sympatizant myslí s podporovanou stranou vážně. Mám vlastní zkušenost, že taková reklama taky funguje – kdo není předem uzavřen dialogu o politice, nálepku si prohlédne a nad jejím obsahem se zamyslí.
Veřejné přihlášení se k určitému názoru má však ještě jednu stránku: Nutí jeho držitele chovat se podle zásad, které prostřednictvím nálepky či plakátu propaguje. Opačný přístup by totiž znamenal zhoršení obrazu podporované skupiny.
Nestyďte se tedy za Věci veřejné a dokažte, že její příznivci vystupují vstřícně na veřejnosti, jsou zásadoví a – taky – slušně řídí. Založme proto Klub slušných řidičů, který bude s logem Věcí veřejných objíždět česká a moravská města a propagovat zároveň bezpečnou a ohleduplnou jízdu autem. Odměnou těmto řidičů budou bezplatné jízdy na autodromu nebo zvýhodněný vstup na motoristické závody.
Nebude jistě jednoduché zvyknout si na opovržlivé pohledy stran politických apatiků, kdo to ale s věcmi veřejnými myslí opravdově, takové malé příkoří jistě překoná.
Fandíte-li Věcem veřejným, buďte i slušným řidičem.